5 Eylül 2013 Perşembe

"6 iddialı diyetisyen 6 iddialı diyet -2"

Hürriyet Gazatesi'ndeki yazı dizisinin 2. bölümü...

Yazının orjinali için tıklayın>>>


Karbonhidrat yalancı mutluluk


Hürriyet Pazar’da başladığımız “6 Diyetisyen 6 Diyet” dizisine diyetisyenler Dilara Koçak ve Banu Kazanç ile devam ediyoruz. “Her şeyden tüketip, miktarı küçültün” diyen Dilara Koçak’ın zayıflatan önerileri şöyle: 






- Öğün alışkanlığı ve sosyal hayat dengesini kurun: Sosyal hayata göre yorulmadan uygulayabileceğiniz öğün saatleri belirleyin. Sosyal hayattan uzak bir diyet yarım kalmaya mahkûm.
- Yeterli su tüketin: Bedenimizin yüzde 70’i sudan oluşuyor ve suyun vücudumuzda pek çok görevi var. Günlük ihtiyacımız 2-2.5 litre.
- Sıvı kalorilerden uzak durun: Çay, kahve, meyve suyu, gazlı içecekler ile alkol tüketimine dikkat edin. Örneğin kremalı ve şekerli şurup içeren bir kahve bazen 200-300 kalori içmeniz sebep olur.
- Porsiyon miktarlarını azaltın, hareketi artırın: Bu diyetin en basit kuralı ve en çok işe yarayan formülü. Mucizevi karışımlar, popüler diyetler ve maalesef kontrolsüz kullanıldığında hayati tehlikeye sebep olabilen bazı ilaçlara hiç gerek yok. Her şeyden tüketip, miktarları küçülttüğünüzde biraz da hareketi arttırdığınızda kilo vermek çok kolay.
- Her gün aynı kahvaltıyı etmeyin: Metabolizmanızı hızlandırmak için kahvaltı çok önemli. Ancak sürekli aynı kahvaltıyı etmeyin. Bağırsak hareketlerinizin düzeni ve daha uzun süre tok kalmak için sabah mutlaka lif içeren seçimler yapın ve proteini eksik etmeyin.
- Basit karbonhidrat ve şekerin verdiği yalancı mutluluk tuzağına düşmeyin: Karbonhidratlar yendiğinde, serotonin artıyor ve tıpkı antidepresan etkisi gösteriyor. Ama bu durum sadecve 20 dakika sürüyor. Beyaz un, pirinç, meyve suyu ve şekerli gıdalar gibi basit karbonhidratları tam tahıllı seçimlerle değiştirin.
- Karabiberi bol kullanın: Karabiberde bulunan “piperin” hapşurma sebebi olmakla birlikte zayıflamanıza yardımcı da olabilir diye düşünülüyor. Kore’de yapılan yeni bir çalışmaya göre piperin yeni yağ hücrelerini bloke ederek yağlarla savaşıyor.
- Yulafı önemseyin: Diyette mutlaka yulaf olmalı. Sabah öğününde meyve, tarçın beraberinde süt veya yoğurtla tüketilmesi uzun süreli tokluk sağlar. Aynı zamanda bağırsak hareketlerini artırır. Yulafın içindeki betaglukan bağışıklık sistemi için de önemli. B vitamini ve selenyumla birlikte kırışıklık önleyici olabileceğini gösteren çalışmalar da var.
- Uykuyu ihmal etmeyin: 4 saatten az uyuyan kadınlar, 300 kalori daha fazla yemek yiyor ve diğer güne yaklaşık 21 gramdan fazla yağ ile başlıyor. Yeterli uyku, karbonhidrat ve yağ isteğini durdurur.

Dilara Koçak’ın diyet listesi

- 1’inci gün: Kahvaltı (09.00): 1 dilim tam buğday ekmeği, 2 yemek kaşığı (YK) light labne peynir, 3 tam ceviz, domates, maydanoz, şekersiz çay.
Ara Öğün (11.00): 1 kutu probiyotik yoğurt.
Öğle (13.00): Bol salata, üzerine bir tatlı kaşığı (TK) zeytinyağı, 6 yemek kaşığı zeytinyağlı kabak (pirinç yerine bulgurlu).
Ara öğün (16.30): 1 Dilim tam buğday ekmeği, 2 YK light labne peynir, 3 tam ceviz.
Akşam (19.30-20.00): Vicdan çorbası, bol salata (1 TK zeytinyağı), 1 dilim tam buğday ekmeği.
Ara öğün (21.3 0): 1 ufak armut.
- 2’inci gün: Kahvaltı: 4 yemek kaşığı yulaf, yarım şeftali veya armut, az yağlı süt, tarçın, şekersiz çay.
Ara öğün: 10 badem, 15 üzüm.
Öğle: 100 gr lor peyniri, bol salata (1 TK Zeytinyağı).
Ara: 1 kutu meyveli lıght yoğurt, 10 badem, 2 siyah erik.
Akşam: 6 YK zeytinyağlı fasulye, 1 dilim tam buğday ekmeği, cacık, bol salata.
Ara öğün: 200 gr karpuz.
- 3’üncü gün: Kahvaltı: 1 dilim tam buğday ekmeği, 1 haşlama yumurta, 3-4 zeytin, biber, maydanoz, domates, şekersiz çay.
Ara öğün: 1 bardak az yağlı süt (tarçın eklenebilir).
Öğle: Vicdan çorbası, 30 gr yağsız beyaz peynir, bol salata (1 TK zeytinyağı).
Ara ögün: Yarım simit, bir dilim az yağlı peynir.
Akşam: 150 gram tavuk göğüs ızgara, bol salata (1 TK zeytinyağı).
Ara öğün: 1 elma veya 15 üzüm.
- 4’üncü gün: Kahvaltı: 1 Dilim tam buğday ekmeği, 2 YK light labne, 3-4 tane zeytin, domates, salatalık, biber, maydanoz, şekersiz çay.
Ara öğün: 1 kabuklu elma, ceviz.
Öğle: 6 Yemek kaşığı yoğurtlu ıspanak, 1 kâse yoğurt, bol salata (1 TK zeytinyağı).
Ara öğün: Yağsız kepekli tost.
Akşam: 5 YK tavuklu mercimek, bol salata (1 TK zeytinyağı), cacık.
Ara öğün: 1 şeftali.
- 5’inci gün: Kahvaltı: 4 yemek kaşığı yulaf, 2 kuru kayısı, az yağlı süt, 1 tatlı kaşığı keten tohumu, şekersiz çay.
Ara öğün: 10 çiğ badem.
Öğle: Yarım kg semizotu, salata (1 TK zeytinyağı), 30 gr beyaz peynir, 1 dilim tam buğday ekmeği.
Ara öğün: 1 kutu probiyotik yoğurt, 1 şeftali
Akşam: Vicdan çorbası, 30 gr yağsız beyaz peynir, bol salata (1 TK zeytinyağı, limon).
Ara öğün: 1 dilim karpuz veya kavun.
- 6’ncı gün: Kahvaltı: 1 ufak kutu light yoğurt, yarım armut, 1 yemek kaşığı yulaf, 1 adet kuru kayısı, tarçın, şekersiz çay.
Öğle: 1 adet kepekli yağsız tost, bol salata (1 TK zeytinyağı), 1 bardak light ayran.
Ara öğün: 200 gr karpuz, 30 gr az yağlı peynir.
Akşam: 4 ızgara köfte, bol salata (1 TK zeytinyağı).
Ara öğün: 1 armut.
- 7’nci gün: Kahvaltı: 1 sarı, 3 yumurta beyazı ile omlet veya menemen, 1 dilim tam buğday ekmek, 3-4 adet zeytin, domates, biber.
Öğle: 5 YK haşlanmış bulgur ile bol yeşillikli kısır (1 TK zeytinyağı)
Ara öğün: 2 top vanilyalı dondurma.
Akşam: Izgara balık (250 gr), bol salata (1 TK zeytinyağı).
Ara öğün: 1 şeftali.
Tek çeşit gıdadan medet ummayın


Diyetisyen Banu Kazanç sağlıklı beslenme için karmaşık formüller önermiyor. Bunun için ön koşulun yeterli ve dengeli beslenme olduğunu hatırlatıyor. Öğünlerin, et, ekmek, süt, sebze ve meyve ile yağ grubunu dengeli bir şekilde içermesi ve çeşitlilik ilkesine göre düzenlenmesi gerektiğini hatırlatıyor.

GÜNLÜK ENERJİNİN YÜZDE 25-30’U YAĞDAN GELSİN
Kazanç, “Eğer bir zayıflama programında belli besinler yoğun tüketiliyor ve diğerleri aşırı kısıtlanıyorsa sorgulanmalı” diyor. Diyet programınızın size uygun olup olmadığını günlük yaşamınızda test edebilirsiniz. Kendinizi yorgun, halsiz, isteksiz ve mutsuz hissetmemelisiniz. Yeterli kalori sağlamayan bir diyet günlük yaşamınızdaki performansınızı etkiler, metabolizmanızı yavaşlatır. Dünya Sağlık Örgütü, günlük enerjinin yüzde 55-60’ının karbonhidrat, yüzde 12-15’inin protein ve yüzde 25-30’unun yağlardan karşılanması gerektiğini vurguluyor. Danışanlarına “Gİ diyeti” olarak bilinen, kan şekerinin fazla dalgalanmasını önleyen diyeti öneriyor. Gİ diyetinin temeli, kan şekerini hızlı yükseltmeyen yiyeceklere dayanıyor. Sebze, meyve, kuruyemiş, kuru baklagiller, tam tahıllı ürünler, az yağlı süt ve ürünleri, et, tavuk, balık kısacası Akdeniz diyeti GI diyetine de iyi bir örnek.

TÜYOLAR
- Basit karbonhidrat denilen rafine tahıl ve şeker yerine, glisemik indeksi düşük kompleks olarak tanımladığımız besinleri tüketin.
- Yüksek Gİ besinleri olan sofra şekeri, beyaz ekmek, beyaz unlu tatlı, kek, pasta, kurabiye, pirinç, nişastalı besinlerden uzak durun.
- Posa tüketimini arttırın (günde 25-30 gr).
- Meyveleri tüketirken porsiyonlarınıza dikkat edin. Meyvenin içeriğindeki fruktoz kan şekerinizi yükseltir. Meyveleri, yemekten sonra değil ara öğünlerde tüketin.
- Haftada en az iki kez kuru fasulye, nohut, mercimek gibi bakliyata yer verin.
- Protein kaynağı olarak kırmızı et yemeyi azaltın. Yerine özellikle omega 3 içeriği yüksek balıklar ve tavuk, hindi gibi kümes hayvanlarını tercih edin. Yeterli miktarda protein almak, yağ yakmak ve metabolizmayı hızlandırmakta ve zayıflamada etkili olur. Ancak önerim, proteinden zengin ancak kalorisi düşük olan tercihler yapmanız.
- Pro-teinin yanına nişastalı bir besin grubu eklenebilir. Kabuklu pirinç, bulgur, kepekli makarna, glisemik indeksi düşürmek için haşlanmış, dolapta soğutulmuş, limon ve sirke gibi asitli bir sosla lezzetlendirilmiş patates salatası olabilir.

Banu Kazanç’ın diyet listesi

- Sabah (8.30): Haftada 2 gün 50 gr peynir+1 dilim çok tahıllı ekmek, haftada 2 gün yumurta+1 dilim kepekli ekmek, haftada 2 gün 6 kaşık müsli, yoğurt, taze meyve. Haftada 1 gün de 5 zeytin, 1 kaşık lor peyniri, 1 dilim tam buğday ekmeği, salatalık, domates, yeşil biber.
- Ara öğün (11.00): 5 kayısı, 6 çiğ badem veya 1 fincan sütlü kahve.
- Öğle (12.30): Haftada 2 defa bulgur pilavı veya makarna (domates soslu)+1 kase yoğurt, haftada 2 defa 1 tabak sebze (taze yeşil fasulye, brokoli, semizotu, kabak, biber karışımı), 1 dilim ekmek, cacık, haftada 2 defa ızgara tavuk/köfte (200 gr tavuk veya 5 köfte), 1 kâse yoğurt. Haftada 1 defa barbunya/kırmızı fasulye veya mercimekle yapılan yeşillikler ilave edilmiş salata+1 dilim ekmek, 1 bardak ayran.
- Ara öğün (15.00): Kiraz domates 3 adet+2 badem salatalık.
- Ara öğün (17.00): 1 tost veya 1 dilim karpuz+peynir veya 1 bardak limonata+3 diyet bisküvi.
- Akşam (19.30): 250 gr balık (ton balığı, alabalık, somon balığı, lüfer) veya 150 gr et (5 Köfte) veya 200 gr tavuk (1 göğüs), salata.
- Yatmadan: 1 fincan süt, yanında 1 dilim ananas/nektarin/şeftali/armut.

Bu yazı Hürriyet internet sitesinden alınmıştır.

YARIN: Karen Hill’den dümdüz bir karın için öneriler

8 yorum:

Adsız dedi ki...

Bugünkü menüm dünün aynisi.bu haftaki karen Hill listesi böyleymis ama yarin baska bir menü olacak.

Dünkü planladiklarimdan hic biri gerceklesmedi ,islerim uzun sürdü.
Aksamüstü 45 dk.cross trainer ile spor yaptim. 500 kcal harcamisim ,hic yoktan iyidir dedim.
Bügün alis verisi bisikletle yapacagim, git gel 1,5 saat sürer.

Aksamleyin büyük bir sinav var benim icin
.oglumun sinifinin mangal partisi var ve internasyonel bir acik büfe olacak,herkes birseyler getirecek.yok yok tü.Eyvah eyvah öyle durumlarda pek Zayifimdir
.
Göz görmeyince gönül katlaniyorda ,görünce gönül laf dinlemiyor ama DINLEYECEK mecbur.yakinda tatil var.
Listeme uygun seyleri yiyecegiz artik.izgara et,salata...
Biraz daha spor yapip önceden önleminimi almali ,2 bardak su icip mi gitmeli ?,kolay gelsin bana.sule

... dedi ki...

Diyet listeleri:(((
Daha "liste" kelimesini gormemle, yazidan uzaklasmam arasinda gecen saniyeler 5i gecmiyor:(
Neden boyleyim?

Sanirim detoks seysi listeye pek uymadigi icin, bi onu yapabiliyorum.

Sizin su anda uyguladiginiz bir liste varmi yukaridakielrden?
Yapabiliyor musunuz?
Bir ben miyim, listelere uyamayan, dukana bulasamayan:(

Adsız dedi ki...

Ben bugun kendimi astim sabah okula ordNda hastaneye gidecegimi bildigimden ogle yemegimi ve ara ogunlerimi yanima aldim ...okulda yarim paket.diyet buskuvimi ve cayimi.ictim hastaneye.gittigimde doktorlarda ogle arasindaydi ogluma bi karisik.tost ile.cikolatali sut alip iceri oturdm ve sahibinden evden getirdigim yemegimi yiyebilir miyim diye izin aldim dolma icinden artn bulgur-pirinc karismini(ben onceden pisiriyorum),yogurtlu sebzemi,salatami(domates salatalik maydanoz ve dereotu)ve organik bi dilim ekmegimi afiyetle yedim hastane kantininde hatta yogurtlu cabuk.bitti ayran alacaktim kanlica.yogurdu.gordum 200gr onu gordum ondan aldim yemgin ustune bir de simdi armudumu da yedim mi aksama ne kaldi ki......nagisim

SKINNY dedi ki...

nagisim supersin valla cok asmissin kendini. Inan benimde disyetisyene gitme sansim olsa tekrar hic paraya acimadan giderdim. Hep boyle devam et.

Ince bellim bana da diyet listesi gorunce fenalik geliyor, dukani bayilmamin nedeni beni tok tutup, karnimin siskinligini indirmesi 3 kilo versem bile 5 kilo vermis gibi zayif gozukuyorum. Bence bu diyetlerin en iyisi yok. Onemli olan sana uyan diyet senin icin en iyi diyet. Detokslarda ben acliga dayanmadigim yapamiyorum aslinda butun gun yesil corba icmek bana da mantikli geliyor ama yapamiyorum. Burda herkes kendi yolunu secip yapacak, bizde destek olacagiz.

bu arada lafi cok uzatip, blog sahibi gibi birde yorumlara cevap verdim ama idare et artik beni terazim

sibel dedi ki...

MERHABA KIZLAR..BİRKAC GÜN GECİKMELİ OLDU KUSURA BAKMAYIN..KIZIN OKUL ALIŞVERİŞİ,İŞ GÜÇ .UNUTMUŞUM GURUBU:(((26 AĞUSTOS GÜNÜ YUNAN ADALARI TURUNUN SON GÜNÜ,KOTUMA SIĞMAYINCA MİKANOSDAN DİYETİSYENİM FUNDA HANIM ARAMAMLA BU YOLA BAS KOYDUM..1.68 BOYUNDAYIM..37 YASINDAYIM,CİCİ BİR KIZIM VAR 11 YASINDA...27 AGUSTOS GUNU;EVET TATİL DÖNÜSÜ TARTIDA 84.7 KİLO CIKTIM...İMDAT..BU KİLOYU KIZIMI DOGURDUKTAN SONRA GOREN BEN SOKA GİRDİM..FUNDA HANIM SİBEL 66-70 OLMAN LAZIM BU NE HAL,VERİLECEK BU KİLOLAR DEDİ..2 AYLIK PROGRAM İÇİN 1000 TL BAYILDIM..İLK HAFTA LİSTEME HARFİYEN UYDUM..1 FINDIK BİLE FAZLA YEMEDİM...SALI GÜNÜ GİTTİM 3.4 KG VERMİŞİM...YEAYYYY..SUAN İKİNCİ HAFTA LİSTEM KONTROLUM SALI GÜNÜ..İSTEYEN OLURSA LİSTEYİ VERİRM...DİYETİSYENİM SADECE İSTANBUL HALK EKMEĞİN ORGANİK TAHILLISI YENECEK DEDİ...LİSTE FARKLI..2 SAATTE BİR BESLENİYORUM...YEMİN ETTİM BOZMAYACAGIM...BUGUN KIZLARLA MODAYA GİTTİK..ONLAR SİMİT PEYNİR ALİ USTADAN DONDURMA YEDİLER,BİR SÜRÜ ISRAR...YEMİNLİYİM YEMEM DEDİM...BENİ DE ARANIZA ALDIĞINIZ İÇİN COK SAGOLUN..KİLOM 81.2..SEVGİLER

Adsız dedi ki...

Listeni burda paylasirsan seviniriz.
Selamlar ,aramiza hosgeldin.

sibel dedi ki...

KAHVALTI:2 DİLİM İST HALK EKMEK ORGANİK TAHILLI(DİLİMLENMİŞ,EKŞİ HAMUR)+1 YUMURTA+30 GR DİL PEYNİRİ(BEYAZ,TULUM,KECİ DE OLUR)+2 ZEYTİN(CEKİRDEKLERİ YUTULACAK)SAKA YAPIYOR SANDIM,CİDDİYMİŞ+DOM+SAL+MAYDONOZ

KUSLUK::8 ADET ÇİĞ BADEM+YARIM MUZ(MUTLAKA TARCIN SERPİLECEK)

ÖĞLEN:::1 PORS KOFTE VEYA BALIK VEYE HİNDİ VEYA 90 GR PEYNİR(TAVUK YEME DEDİ,ORGANİK YENMELİYMİŞ)+KOYU YESİL YAPRAKLI SALATA ROKA AGIRLIKLI

ARA::WASA SANDWİCH(GRATİS VE MİGROSLARDA VAR PEYNİRLİ,OTLU

ARA::1 LATTE VEYA 1 KUTU SÜT

AKSAM::OGLENİN AYNISI

GECE:::SADE ACTİVA İÇİNE TOZ TARCIN VE 1 DİLİM HALK EKMEK


NOT:::MEYVELER MEVSİMİNDE YENECEK..SOLGAR V2000 MULTİVİTAMİN ALIYORUM

BU HAFTAKİ LİSTEM BU..HARFİYEN UYUYORUM...SEVGİLER

Terazi dedi ki...

Sevgili Skinny,
(nezaketle bana ithafen yazdığın cümleden dolayı, seninle başladım ben de ;))
Ve bu grupta yer alıp güç birliği yaptığımız sevgili arkadaşlar;

Siz hep yazın ve lafı da istediğiniz gibi uzatın lütfen, blog sizin :)

Zaten yakında yani normal hayatıma dönüp de işimin başına geçince, akşamdaaan akşama ancak yazabileceğim. Yorumlara tek tek yanıt istesem de veremeyeceğim. Bu sebeple burada hepimiz ev sahibiyiz, söz sahibiyiz.

Ve iyi ki beraberiz :)

Yorumların yayını için onaylanma aşamasını kaldırmayı da düşündüm fakat tatsız yorum veya spamları engellemek adına vazgeçtim. Yorum onayını telefonumdan yaptığım için, katılacağım toplantılar haricinde zaten telefonumla dip dibe yaşadığımdan, yorumlarınız mümkün olduğunca çabuk görüntülenecektir.

Hepinize sevgilerimi gönderiyorum.