3 Ekim 2015 Cumartesi

Ev ekmeği



Ekmek ile ilişkim inişli çıkışlı da olsa, mesela şu aralar aramızda ciddi mesafe de bulunsa, evin diğer bireyleri tarafından sabah kahvaltısı dışında yenmese de; bizde ekmek hazır alınmaz, evde pişer. 

Zamanım varsa, yoğurma ve pişirme aşamalarını kendim yaparım. Zamanım yoksa ekmek yapma makinesi sağ olsun. Malzemeyi içine koy, 3 saat sonra ekmeğini al. Bitime yarım saat kala evi saran kokunun tarifi yok bana göre... 

Tam buğday unu, çavdar unu, zeytinyağ, pekmez, Himalaya tuzu, keten tohumu, susam, çörekotu, haşhaş tohumu, ayçekirdeği, kabak çekirdeği, üzüm çekirdeği tozu genelde kullandığım malzemeler ve şimdilik yaş maya. 

Ekşi maya ile ekmek yapmayı öğrenecek ve başaracağım inşallah😊 Bir de karabuğday unu ile ekmek yapmayı deneyeceğim yakında...

Notlar... Bu tarif, benim kendi makineme göre, deneme-yanılmalarla bulduğum ölçülerdir. 10 küsur senedir kullandığım makinem ile, sayısız hayal kırıklığı ama çok daha fazla da mutluluk yaşadım. Tarifim ise şöyle:
Makinenin içinden çıkan bardakla (bardak ölçüsü=1 cup) 2 bardak ılık su içinde 1/3 veya 1/2 yaş mayayı eziyorum (42gr.lık paket) Bu sulu karışım üzerine: 6 bardak tam buğday unu (bazen "4 tam buğday+1 çavdar+1 beyaz" veya "4 tam+2 çavdar" şeklinde karıştırıyorum), 1-2 yemek kaşığı zeytinyağ, makineden çıkan kaşığın büyük tarafı (yemek kaşığı ölçüsü) ile 1 ölçü şeker (artık pekmez kullanıyorum şeker yerine), küçük tarafı (tatlı kaşığı ölçüsü) ile 1,5 ölçü Himalaya tuzu... Malzeme bu kadar, doğru makineye... İlk karıştırma, arkasından ilk bekleme... 2. karıştırma başlarken sinyal verdiğinde, göz kararı (genelde her biri 1-2 yemek kaşığı); susam, çörekotu, keten tohumu, haşhaş, ayçekirdeği, kabak çekirdeği, üzüm çekirdeği tozu, vs... ekliyorum. Veya doğranmış zeytin ve kekik ya da sadece ceviz... Toplamda 1 cup geçmiyor, hamurun kıvamını bozmasın diye. Sonra gerisi makinede :) 

NOT1: Kullanılan unun cinsi, gerekli su miktarını etkiliyor. Bunun için, kullanacağınız una göre suyu ayarlamak gerekebilir. Hamur katı olduysa ılık su, cıvık olduysa biraz un katmak gerekebilir. Ben unumu bir taş değirmenden alıyorum ve bu ölçüler benim unum için tam! Bu arada un "silme" olacak, tepeleme değil !
NOT2: Maya miktarı da değişkenlik gösteriyor, bunun için 2 ayrı ölçü verdim. 1 paketin yarısını kullandığım da oluyor (maya dolapta beklemişse), 1/3'ünü de (maya tazeyse)... Kuru maya birkaç sefer kullandım ama başarılı olamadım, bu sebeple yaş maya ile devam ediyorum. 
NOT3: İkinci sinyalden sonra eklediğim tohumları veya cevizi en başta eklediğim de oluyor, iyice karışsın diye (zeytini değil ama! zeytin için 2. karıştırmayı bekliyorum) 
NOT4: Makinem #sinbo
NOT5: Ekmek işi biraz nazik. Aynı tarif, aynı un, aynı makine; annemde bazen orta çöküyor 😔 Neden oluyor, bilemiyoruz! Bazen benimki kabarmıyor, tıknaz bir şey çıkıyor; kuşlara veriyoruz 🙈 Biraz moralimiz bozuluyor, 1-2 gün hazır alıyoruz ama bu evdeki lezzete alışınca, dayanamayıp tekrar başlıyoruz 😊

 ... Aklıma gelenler bunlar. 





Hiç yorum yok: